Fair trade producten
vanKaarstotServet
Fair tradeOver fair tradeFair trade productenKaarsen, servetten, lantaarns etc.Bedrijven en KerstpakkettenContactFairtrade nieuwsFairtrade links en linkbuilding
Fairtrade nieuws


Hieronder vindt u verschillende artikelen en interessant nieuws over fairtrade producten.

Fairtrade Bier

Na de introductie van tropische bier komt Mozongo op de markt met een premium fairtrade pilsener. Dit moet naar eigen zeggen het eerste biologische en glutenvrije pilsje zijn ter wereld. Het is door Max Havelaar gecertificeerd.
Tien jaar geleden werden de eerste fairtrade speciale bieren geïntroduceerd door Mongozo en van deze exotische bierlijn werden toen vier van de vijf bieren door Max Havelaar gecertificeerd.

Het bedrijf voegt nu dus pils toe aan het assortiment. Volgens de commercieel directeur van Mongozo vanwege de vraag naar dit soort bier. Daarnaast is er volgens hem ook vraag naar glutenvrij pils.

De marketing van Mozongo is van mening dat je anno nu pils anders moet introduceren dan vroeger en heeft zodoende een kolibrie in het beeldmerk verwerkt, die staat voor schoonheid, waakzaamheid, geluk en boodschapper.
‘Om te voorkomen dat er nog iemand is die bij fairtrade en biologische producten denkt aan geitenwollensokken introduceren wij een hippe, fancy kolibrie’, aldus de commercieel directeur.

Amsterdam, September 2010



Alkmaar eerste Fairtrade Gemeente in Noord-Holland

September 2010

Na onder andere Goes, Groningen en Houten mag ook Alkmaar zich Fairtrade Gemeente noemen. Daarmee is Alkmaar de achtste Fairtrade Gemeente in Nederland en de eerste in Noord-Holland. Alkmaar heeft aangetoond dat de lokale overheid, bedrijven, organisaties en consumenten bijzonder veel aandacht besteden aan fairtrade. Door producten te (ver)kopen die volgens eerlijke voorwaarden zijn verhandeld, leveren zij een belangrijke bijdrage aan armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling van kleine boeren en producenten in ontwikkelingslanden. Zo brengen we in Alkmaar gezamenlijk Fairtrade dichtbij!

Alkmaar verdient de titel omdat de gemeente voldoet aan de zes criteria van de campagne. De jury laat zich in het juryrapport lovend uit over Alkmaar. Zo heeft Alkmaar een goed samengestelde werkgroep, die bestaat uit vertegenwoordigers van de gemeente, retailers, een communicatiedeskundige, Stoere Vrouwen, een Wereldwinkelier en een vertegenwoordiger uit het middelbaar- en hoger onderwijs. Daarnaast bieden veel winkeliers in Alkmaar fairtrade producten aan. Ook gebruiken veel verschillende bedrijven fairtrade producten. Een uitdaging is nog om meer maatschappelijke organisaties bij de campagne te betrekken.

In 2008 is de Fairtrade Gemeente campagne in Alkmaar gestart. Eén van de eerste activiteiten was een fairtrade buffet in Grand Café/Restaurant De Vestibule. In 2009 zijn er verschillende bijeenkomsten geweest met ondernemers, waar duurzaam ondernemen en fairtrade onder de aandacht zijn gebracht. In mei en juni 2010 heeft de campagne werkgroep, in samenwerking met leerlingen van het Horizon College, een uitgebreide inventarisatie gemaakt van de winkels die fairtrade producten aanbieden en de bedrijven en organisaties die fairtrade producten gebruiken. Dit vormde de basis voor de aanvraag van de titel Fairtrade Gemeente.

Ook na het behalen van de titel blijft Alkmaar actief op het gebied van eerlijke handel. In de landelijke Fairtrade Week 2010 (21-30 oktober) ontvangen winkeliers in Alkmaar die fairtrade producten aanbieden een raamsticker van Fairtrade Gemeente Alkmaar, zodat consumenten duidelijk zien waar zij moeten zijn voor hun fairtrade boodschappen! Daarnaast werkt de lokale werkgroep aan een Fairtrade Winkelroute in de binnenstad.

Initiatiefnemers
De Fairtrade Gemeente campagne in Nederland is een initiatief van de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels, Stichting Max Havelaar, Vereniging COS Nederland en ontwikkelingsorganisatie ICCO. De organisaties vormen samen de stuurgroep van de Fairtrade Gemeente campagne. Samen promoten zij fairtrade producten. Deze zijn verhandeld volgens eerlijke handelsvoorwaarden, zodat kleine boeren en producenten in ontwikkelingslanden de kans krijgen zich op eigen kracht te ontwikkelen en te werken aan een duurzame toekomst.

Jury
De jury van de Fairtrade Gemeente campagne bestaat naast voorzitter en oud-minister voor ontwikkelingssamenwerking Jan Pronk uit: Agnes Jongerius (voorzitter  FNV), Natasja van den Berg (auteur van het boek 'praktisch idealisme'), Ruerd Ruben (hoogleraar ontwikkelingseconomie aan de Radboud Universiteit Nijmegen), Jack van Ham (directeur  ontwikkelingsorganisatie ICCO) en Peter d'Angremond (directeur  Stichting Max Havelaar). De breed samengestelde jury is verantwoordelijk voor het beoordelen en toekennen van aanvragen voor de titel Fairtrade Gemeente.

Bron: Maxhavelaar.nl

 


 

Afrika kan vraag naar fair trade niet bijbenen

Fair trade is ‘booming business’ nu de vraag naar eerlijke voedselproducten in rijke landen stijgt. Latijns-Amerika en Azië weten hier het best op in te spelen, de minst ontwikkelde landen in Afrika kunnen nauwelijks profiteren van die groeiende vraag.

De beweging die eerlijke prijzen en goede arbeidsomstandigheden voor producenten in ontwikkelingslanden wil bevorderen, draagt momenteel voor minder dan 1 procent bij aan de wereldhandel. Maar volgens organisaties die de producten certificeren, zette de sector in 2009 toch zo’n 3,6 miljard euro om.

In datzelfde jaar groeide de verkoop van fairtradeproducten in Frankrijk, ondanks de economische crisis, met 10 procent. De expansie op het gebied van fair trade verloopt in Afrika echter veel trager.

“Het is duidelijk dat fair trade zich niet genoeg richt op de minst ontwikkelde landen”, zegt Christophe Eberhart van Ethiquable, een coöperatie die fairtradevoedsel uit deze landen importeert in Frankrijk.

De meeste succesverhalen komen uit Latijns-Amerika en Azië, niet uit Afrika. Het is volgens Eberhart dan ook veel gemakkelijker om fairtradeproductie op te zetten in landen zoals Costa Rica, Thailand of India, dan in landen in Afrika ten zuiden van de Sahara.

Coöperaties

In het rapport van de Fairtrade Labelling Organisation uit 2009 worden diverse producten genoemd die consumentenprijzen ontvingen. Uit de ongeveer 6000 producten werden Boliviaanse wodka, Ecuadoriaanse bananenchips en andere delicatessen gekozen. Geen enkel Afrikaans product haalde de lijst.

“Fairtradeimporteurs zoals wij werken vooral met verenigingen of coöperaties van producenten”, legt Eberhart uit. “Dergelijke structuren, die technische en financiële steun geven aan boeren, zijn historisch gezien in Latijns-Amerika veel gebruikelijker.”

“In Peru, bijvoorbeeld, krijgt de coöperatie die onze jamfabriek runt, hulp van plaatselijke specialisten om de kwaliteit te controleren. In Mali, waar we een eenheid hebben opgezet om fonio, een graansoort, te verwerken, kunnen we moeilijk experts vinden die ons kunnen helpen met de kwaliteitscontrole.”

Export

De minst ontwikkelde landen in Afrika hebben ook nog andere problemen. Om zoveel mogelijk mensen te laten profiteren van fair trade, moeten fatsoenlijke prijzen en salarissen betaald worden. Niet alleen aan de producenten, maar ook aan werknemers in de hele productieketen, inclusief de inpakkers en transporteurs.

“Wij zijn gewend te werken met producentenorganisaties die hun eigen producten exporteren”, zegt Eberhart. “Maar in Afrika besteden veel producenten de export uit aan andere partijen.” Daardoor verliezen de boeren de winst die gemaakt wordt op de export. Die winst is meestal veel hoger dan de winst die tijdens de productie gehaald wordt.

“Op Madagaskar bijvoorbeeld, exporteert bijna geen enkele product of coöperatie zelf. De meeste bedrijven zijn afhankelijk van enkele grote exporteurs die alle onderhandelingsmacht in handen hebben.”

Bron: mo.be


Fairtradesector professioneler en breder

 Juni 2010
 
AMSTERDAM - Fairtrade-ondernemingen worden steeds professioneler. De producten zijn makkelijker verkrijgbaar en het assortiment is beter afgestemd op de wensen van de consument. Er is meer aandacht voor marketing, een efficiënter inkoopbeleid en de opleiding van medewerkers. Dit staat in een rapport van onderzoeksbureau EIM dat gisteren gepresenteerd werd aan minister van Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking Verhagen.

 Koffiebonen, rijst, wijn, maar ook broodbeleg, cosmetica en babykleertjes. Het assortiment fairtradeproducten wordt steeds groter. Bovendien ligt het eerlijke assortiment niet alleen in speciale winkels, maar zie je steeds meer duurzaam geproduceerde spullen bij de HEMA of in de supermarkt. In 2009 is het aanbod aan fairtradeproducten in supermarkten met bijna 70 procent gestegen.

 

Huisstijl

Volgens EIM-onderzoeker Wilma van Reijt draagt de betere verkrijgbaarheid bij aan de gegroeide belangstelling voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. De sector wordt professioneler door een uniforme winkelformule, duidelijke huisstijl van de Wereldwinkels, betere opleiding van het personeel en een efficiënter inkoopbeleid.

Door fairtradeproducten op een andere manier aan te bieden, moet een jongere doelgroep worden bereikt. Een voorbeeld hiervan zijn de nieuwe WAAR-winkels, waar behalve fairtrade- ook ecologische producten en producten met het FSC-keurmerk, voor verantwoord beheerde bossen, worden verkocht. Vanuit de Wereldwinkels komt kritiek dat dit leidt tot branchevervaging, maar Van Reijt ziet dit als ‘angst voor het onbekende’. ‘Door het concept breder te trekken, trek je meer mensen. Dat moet uiteindelijk leiden tot een grotere verkoop van fairtradeproducten.’

De verkoop van fair trade heeft weinig te lijden gehad van de economische crisis. De omzet van Wereldwinkels steeg in 2009 met 3 procent, terwijl de detailhandel gemiddeld 6 procent verlies leed. Het verslechterde subsidieklimaat en de verminderende interesse voor vrijwilligerswerk baart de sector wel zorgen. Van Reijt: ‘De verkoop van fair trade draait voor een groot deel op vrijwilligers. Op het gebied van professionalisering is hier nog wel een slag te maken.’

 

Bron: Volkskrant


Meer huishoudens kopen fair trade
april 2010


AMSTERDAM (AFN) – Het aantal Nederlandse huishoudens dat producten met het keurmerk fair trade koopt, neemt toe. Dat blijkt uit gepubliceerd onderzoek van ontwikkelingsorganisatie NCDO in samenwerking met de stichting Max Havelaar en Fair Trade Original.

In 2009 kocht 40 procent van de huishoudens een of meer ‘eerlijke’ producten. In 2008 was dat 29 procent, in 2007 24 procent. Nederland telt ruim 7,3 miljoen huishoudens. De onderzoekers maakten gebruik van een database waarin alle boodschappen van een representatieve groep van zesduizend huishoudens worden geregistreerd.Vooral chocolade van fair trade steeg in populariteit. Het percentage huishoudens dat de eerlijke chocolade kocht, steeg van 4 procent in 2007 naar 23 procent in 2009. Naast chocolade worden fruit (11,5 procent) en koffie (5,7 procent) het meest gekocht.Ideële motieven
Het merendeel van de huishoudens dat producten van fair trade koopt, doet dat uit ideële motieven. Een kwart van de kopers kiest ook om de smaak voor de producten. De onderzoekers hebben ook mensen die geen fairtradeproducten kopen, gevraagd om de reden daarvoor. Het merendeel ,,let er niet op” of ,,komt het weinig tegen”. De hogere prijs blijft een barrière voor 28 procent van hen.
Het achtste millenniumdoel is als volgt: In 2015 is er meer eerlijke handel, schuldenverlichting en hulp.

Coherent en ruimhartig
Om de millenniumdoelen te kunnen realiseren moeten rijke landen zorgen dat hun beleid op andere terreinen geen tegengestelde effecten heeft. Ook is het belangrijk dat alle rijke landen zich houden aan de 0,7% norm die de Verenigde Naties hebben afgesproken. Dit betekent dat ieder land minstens 0,7% van het Bruto Nationaal Product uitgeeft aan ontwikkelingssamenwerking. Helaas zijn er maar weinig landen die zich aan deze afspraak houden.

Eerlijke kans
De liberalisering van de wereldmarkt heeft grote gevolgen voor lokale economieën. Handelsbarrières belemmeren in sommige gevallen de toegang van ontwikkelingslanden tot westerse markten. Om een gezonde en duurzame economie op te kunnen bouwen moeten ontwikkelingslanden een eerlijke kans krijgen. Een eerlijk handelssysteem is daarom onderdeel van het achtste millenniumdoel.

Torenhoge schulden
In het achtste millenniumdoel is ook vastgelegd dat er een oplossing moet komen voor de schuldencrisis. In een groot aantal arme landen wordt de economische en sociale ontwikkeling in de weg gestaan door torenhoge schulden. Deze landen hebben geld geleend van rijke landen, banken en internationale instellingen om grote projecten te kunnen realiseren. De aflossing van deze schulden drukt zwaar op het budget van ontwikkelingslanden. Hierdoor blijft er niet voldoende geld over voor noodzakelijke investeringen in bijvoorbeeld onderwijs, gezondheidszorg en infrastructuur.


Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade groeit 43%

12-04-2010
De retailwaarde van producten met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade is in 2009 met 43% gestegen ten opzichte van 2008.
Dit blijkt uit de jaarcijfers voor de Nederlandse markt van Stichting Max Havelaar. De resultaten sluiten nauw aan bij de uitkomst van het onderzoek dat NCDO op 31 maart 2010 publiceerde waaruit bleek dat in 2009 bijna 40% van de Nederlandse huishoudens één of meerdere fairtrade levensmiddelen kocht. Stichting Max Havelaar constateert een zeer sterke groei in de categorieën chocolade, bloemen, thee en ijs. Een zeer interessante ontwikkeling binnen koffie is de groei van de combinatie Fairtrade Biologisch. Van de Fairtrade gecertificeerde koffie op de Nederlandse markt is in 2009 38% zowel Fairtrade als Biologisch gecertificeerd. In 2007 was dit percentage 17% en in 2008 30%. Het is goed om te zien dat meer koffieboeren in staat zijn biologische koffie te produceren onder Fairtrade voorwaarden.
Bron:
www.maxhavelaar.nl 
 


Meer fairtrade producten in de boodschappentas

Amsterdam, 31 maart 2010 - In 2009 kocht bijna 40% van de Nederlandse huishoudens één of meerdere fairtrade levensmiddelen. Dat zijn 1.184.000 huishoudens meer dan in 2007. Deze groei is met name te danken aan een breder assortiment en meer aandacht voor fairtrade. Het merendeel van de huishoudens koopt fairtrade producten uit ideële motieven, maar vindt ook de goede smaak een belangrijk argument.

Dit blijkt uit representatief onderzoek van NCDO in samenwerking met Stichting Max Havelaar en Fair Trade Original naar het koopgedrag van Nederlandse huishoudens met betrekking tot fairtrade levensmiddelen. Van totaal 6000 Nederlandse huishoudens werd bijgehouden welke fairtrade boodschappen zij waar kochten. Daarnaast werden 300 huishoudens ondervraagd over hun motieven om al dan niet fairtrade levensmiddelen aan te schaffen.

Chocolade in trek
Koffie (5,7%), fruit (11,5 %) en chocoladeproducten bereiken de meeste kopers. Chocolade vertoont de sterkste stijging: terwijl in 2007 nog 4,1% van de huishoudens fairtrade chocolade kocht is dit aantal in 2009 gestegen naar 23,3%. Met name rond Sinterklaastijd en de fairtradeweek in november is deze stijging te zien. Verwacht wordt dat in de aanloop naar Pasen de verkoop van fairtrade chocolade eveneens zal toenemen. Dit jaar kan de consument voor het eerst kiezen uit vier variaties fairtrade paaseitjes met het Max Havelaar keurmerk. Uit het onderzoek bleek ook dat Nederlandse huishoudens hun fairtrade producten steeds vaker bij supermarkten kopen. Andere plaatsen waar men fairtrade levensmiddelen aanschaft, zijn bijvoorbeeld de Wereldwinkels.

Idealen en lekkere smaak
De meeste huishoudens die fairtrade producten kopen, doen dit uit ideële motieven: zij willen boeren en producenten in armere landen steunen, bijdragen aan eerlijke handel en iets voor het goede doel doen. De kwaliteit is een belangrijke tweede reden voor de aankoop van fairtrade levensmiddelen. Zo wordt door 87% van de fairtradekopers de smaak van fairtrade koffie als evengoed of zelfs beter ervaren in vergelijking met niet-fairtrade koffie. De belangrijkste reden om geen fairtrade boodschappen te doen is voor bijna de helft (48%) van de groep die geen fairtrade producten koopt dat ze er niet bewust mee bezig zijn. Een kleiner deel (28%) koopt geen fairtrade boodschappen omdat ze die te duur vinden.

Over het onderzoek
NCDO betrekt mensen in Nederland bij internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling en ondersteunt hen daarbij met informatie, subsidie en adviezen. NCDO laat regelmatig onderzoek uitvoeren naar de betrokkenheid binnen de Nederlandse samenleving bij Internationale Samenwerking. 
In opdracht van NCDO onderzocht GfK Panel Services Benelux het koopgedrag en -motieven van fairtradeproducten door Nederlandse huishoudens in 2009. Dit onderzoek kijkt naar de producten van Fair Trade Original en producten met het Max Havelaar keurmerk voor fairtrade. Het volledige onderzoeksrapport kun je vinden op
www.ncdo.nl.


Alle Nederlandse cacao duurzaam in 2025

25-03-2010
Over vijftien jaar moet alle in Nederland geconsumeerde cacao duurzaam geproduceerd zijn. Dat staat in een intentieverklaring die een brede vertegenwoordiging uit de cacaosector heeft ondertekend. De bedrijven, normaalgesproken geharde concurrenten, slaagden er onder regie van het Initiatief Duurzame Handel in om gezamenlijk tot een akkoord te komen. Stichting Max Havelaar, medeondertekenaar van de verklaring, ziet in het voornemen van de voedselsector een flinke stap voorwaarts naar positieversterking van kleine cacaotelers in ontwikkelingslanden.


Fairtrade Original koffiepads lekkerst

25-03-2010
In opdracht van de Levensmiddelenkrant heeft Marktonderzoekbureau IvoMar 150 koffiedrinkers aan een blinde smaaktest onderworpen. Hierbij kregen ze zes verschillende dark roast-varianten voorgezet. Bij de koffiepads van het merk Parc (van de Aldi), C1000 en Douwe Egberts werd niet of nauwelijks verschil in smaak geproefd, terwijl de prijzen aanzienlijk variëren en de grote en dure merken het meest worden verkocht. Als lekkerste merk kwam echter Fairtrade Original uit de bus


Wilt u verder zoeken? Dat kan hier:



 

Fair tradeOver fair tradeFair trade productenKaarsen, servetten, lantaarns etc.Bedrijven en KerstpakkettenContactFairtrade nieuwsFairtrade links en linkbuilding